Ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi). O tej paremii prawniczej, wyrażającej jedną z podstawowych zasad prawa większość z nas zapewne słyszała. O tym, że brak wiedzy o właściwym postępowaniu z cyberświecie także jest szkodliwe, słyszeli – niestety! – tylko nieliczni.

W dobie globalizacji i transformacji cyfrowej jesteśmy niemalże uzależnieni od kontaktu z systemami operacyjnymi czy przemysłowymi, sieciami komputerowymi i bazami danych. Naszymi podstawowymi narzędziami pracy i rozrywki są komputer lub smartfon. Powszechniejsze stają się też rozwiązania z obszaru tzw. inteligentnych domów (ang. Smart Home). Przelewy online, korespondencja mailowa, płatności kartą lub telefonem – dziś to już dla nas codzienność. Te czynności weszły nam wręcz w nawyk. Niestety, wielu z nas wciąż brakuje innego nawyku: zwiększonej ostrożności i właściwego postępowania, aby stać na straży cyberbezpieczeństwa naszego, naszych bliskich, ale i naszego pracodawcy.

Z tym faktem nie można bowiem dyskutować – nieznajomość zagrożeń oraz brak właściwego postępowania w środowisku informatycznym szkodzi! Dlatego tak ważne jest, aby budować powszechną świadomość tego, że to my jesteśmy odpowiedzialni za nasze bezpieczeństwo w sieci.

Praca zdalna a cyberbezpieczeństwo

Obecnie coraz więcej osób wykonuje obowiązki służbowe czy prowadzi działalność gospodarczą online. Jak podaje Reuters, zabieranie służbowego sprzętu komputerowego do domu i praca zdalna przyczynia się jednak do wzmożenia ataków hakerskich (1).

Eksperci firmy G DATA słusznie więc twierdzą, że:

„świadomość zagrożeń jest dziś wciąż najbardziej niedocenianym środkiem bezpieczeństwa. Firmy powinny inwestować w szkolenia dla swoich pracowników” (2).

Ale cyberzagrożenia czyhają na nas nie tylko tylko w pracy, ale także w życiu prywatnym. Przykładowo, użytkowanie urządzeń mobilnych jest obarczone ryzykiem ze strony tzw. stalkerware, czyli złośliwego oprogramowania umożliwiającego ingerencję  w  wiadomości lub kradzież danych ofiary. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i wykorzystaniem jej w życiu służbowym i prawnym rosną także możliwości jej użycia przez cyberprzestępców.

Bezpieczny cyberkonsument

Jak informuje Gartner, Inc. – ekspert w zakresie strategicznego wykorzystania oraz zarządzania technologiami informatycznymi – jednym z wiodących cybertrendów na 2020 rok jest wchodzenie konsumentów w interakcje z markami za pośrednictwem coraz większej liczby punktów styku: od mediów społecznościowych po sprzedaż detaliczną. To, jak bezpiecznie konsument czuje się w owym punkcie styku, stanowi pozytywny wyróżnik firmy na tle jej konkurentów. Dlatego też firmy tworzą (lub planują stworzyć) nowe zespoły tzw. cyfrowego zaufania i bezpieczeństwa, których zadaniem będzie koncentrowanie się na zachowaniu integralności wszystkich rodzajów interakcji, w których konsument styka się z marką (3).

Wiedza to podstawa, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo cyfrowe!

To jednak dopiero połowa sukcesu. Pełen sukces zależeć będzie bowiem od uświadomienia sobie na czym polega ochrona naszej tożsamości w sieci, prywatności danych osobistych, jak i służbowych, oraz tego, co my możemy i powinniśmy zrobić, aby zagwarantować sobie bezpieczeństwo cyfrowe. Tu do akcji wkraczają specjaliści, których zadaniem jest wspierać nas w tym zakresie.

Chociaż wsparcie ze strony ekspertów jest bardzo ważne, niemniej jednak nasze bezpieczeństwo cyfrowe zależy przede wszystkim od zakresu naszej wiedzy co robić (np. o tym jak chronić nasze dane, jak zabezpieczać komputer i smartfon, na jakich warunkach możemy wykorzystywać dzieła osób trzecich pobrane z sieci) i prawidłowych nawyków oraz nabytych umiejętności. Pozwoli to nam zminimalizować potencjalne ryzyko wystąpienia cyberzagrożeń w naszym życiu

Problem bezpieczeństwa w sieci dostrzegają też ustawodawca i władze państwowe: przepisy prawa nie omijają więc także aktywności w Internecie, zaś w strukturze Ministerstwa Cyfryzacji powołany został Departament Cyberbezpieczeństwa. Jeśli więc spotka nas to nieszczęście, że staniemy się ofiarą cyberprzestępstwa, powinniśmy wiedzieć, że prawo nas chroni i do jakich instytucji winniśmy się wówczas zwrócić o pomoc.

Zamiast podsumowania:

bezpieczenstwo_cyfrowe_blog_dekra

 

Autorka:

Joanna Ciura, Koordynator ds. Rozwoju Biznesu, DEKRA Certification

 

Źródła: