Jak sprawić, by praca w modelu Home Office była bezpieczna oraz satysfakcjonująca i dla pracownika, i dla pracodawcy? Wyjaśnia dr Karin Müller, szefowa działu BHP w DEKRA.

W jaki sposób firmy mogą wspierać kondycję i wydajność pracowników na Home Office?

Nie wolno dopuścić do tego, aby przerwane zostały kontakty pracowników z firmą. Menedżerowie muszą wiedzieć, jak zarządzać pracownikami, którzy nie pracują na miejscu. Pomocne mogą się w tym okazać np. dedykowane szkolenia. Wirtualne imprezy zespołowe mogą pomóc zastąpić osobisty kontakt między pracownikami. Ważne jest też to, jak wygląda miejsce pracy w domu, na przykład czy ekran komputera jest ustawiony prawidłowo lub czy domowe biuro jest wystarczająco oświetlone. Na wygaszaczach ekranów służbowych komputerów można umieścić grafiki przedstawiające zestawy ćwiczeń rozciągających.

Jakie są najczęstsze zagrożenia dla zdrowia pracowników na Home Office?

Powszechnie wiadomo, że większość wypadków przydarza się w gospodarstwie domowym. Przy stałej pracy w domu do listy potencjalnych zagrożeń można dodać czynniki stresu psychologicznego, takie jak jednoczesna opieka nad dziećmi lub osobami starszymi. Ważne jest, by – pracując na Home Office – wyłączyć się z pracy, gdy minie ustawowe 8 godzin dniówki,  żeby nie być w niej przez cały czas. Mogą tu pomóc codzienne rytuały lub zajęcia towarzyskie, takie jak sport lub spotkania z przyjaciółmi. Aby uniknąć urazów np. pleców należy zwrócić uwagę na ergonomiczny projekt miejsca pracy.

Czy Home Office może mieć również pozytywny wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne pracowników?

Eliminacja długich dojazdów do miejsca pracy to prawdziwy plus. Jest też więcej czasu na zajęcia prozdrowotne, takie jak sport czy regularne wizyty u lekarza. Ponadto ludzie stają się bardziej ugruntowani we własnym środowisku społecznym. Wielu pracowników może też lepiej skoncentrować się w domu, co zwiększa satysfakcję z własnej pracy.

Źródło: DEKRA Solution, nr 1/2021

Foto: Freepik